Motorul cu ardere interna
Motorul cu ardere interna utilizeaza energia produsa de explozia amestecului carburant(benzina si aer) in interiorul unui cilindru.Dezvoltarea fortei de presiune asupra pistonului face ca acesta sa se deplaseze,iar un mecanism biela-manivela transforma miscarea rectilinie in miscare de rotatie.Amestecul carburant este aprin in cilindru de catre scanteia produsa de bujie.Precizam ca acest tip de motor transforma energia termica a amestecului carburant in energie mecanica.

O forma perfectionata a acestui motor a fost motorul Diesel(inventat de Rudolf Diesel in 1892)care nu mai coprima tot amestecul de carburant,ci numai aerul.Combustibilul injectat in aerul comprimat si fierbinte se aprinde singur.Motorul poate utiliza drept combustibil atat benzina,cat si pacura,petrolul brut si motorina.
Acest motor si-a gasit o larga utilizare in transporturile navale si terestre(vapoare,locomotive,automobile),in agricultura(tractoare,masini agricole).
>>pe benzina
>>pe motorina
>>cu reactie

Cifra Octanica

Cifra octanica a carburantului indica cat de tare trebuie comprimat acesta pentru a se aprinde.Daca carburantul se aprinde datorita comprimarii si nu datorita scanteii produsa de bujie motorul se strica.Benzina regulara,cu cifra octanica 87 suporta cea mai mica rata de compresie.Raportul de compresie al motorului unei masini determina cifra octanica pe care trebuie sa o aiba carburantul.O modalitate de a mari forta de tractiune(caii putere) a unei masini este de a-i mari raportul de compresie al motorului.Astfel un motor cu un raport de compresie mai mare are oi putere mai mare decat un motor de aceeasi capacitate dar cu un raport de compresie mai mic.Cu toate ca motoarele cu raport de compresie mai mare au avantajul unei puteri mai mari ele folosesc un carburant cu cifra octanica mai mare,deci mai scump.

Numele de cifra octanica vine de la descompunerea titeiului care este o hidrocarbura in mai multi carburanti.

Cu siguranta ati auzit de metan,propan si butan.Toate cele 3 sunt hidrocarburi.Metanul are in compozitie un atom de carbon,propanul 3 atomi de carbon legati impreuna,iar butanul are 4 atomi.Pentanul are 5 atomi de carbon legati impreuna,hexanul 6,heptanul 7,iar octanul 8.S-a descoperit ca heptanul nu suporta o compresie prea mare.E de ajuns sa-l comprimi un pic si se aprinde.Octanul suporta compresia foarte bine.Benzina cu cifra octanica 87 contine 87% octan si 13% heptan.

In timpul primului razboi mondial s-a descoperit o substanta care amestecata cu carburant avand cifra octanica mai mica dadea aceleasi performante cu carburantii cu cifre octanice mai mari.Aceasta substanta se numeste tetraetil de plumb,de unde si numele de benzina cu plumb.Din pacate acest carburant are efecte daunatoare asupra mediului inconjurator.Dupa ce utilizarea plumbului la prelucrarea combustibililor a fost interzisa benzina s-a scumpit deoarece rafinariile nu mai aveau voie sa obtina benzina superioara folosind tetraetil de plumb.In ziua de azi benzina cu plumb e folosita, dar doar cu catalizator.Utilizarea acesteia fara catalizator e folosita doar la kerosen,un carburant pentru avioane.


Motoare cu injectie

Motoarele cu injectie difera de cele normale,deoarece amestecul de aer si carburant nu e absorbit odata cu deschiderea supapei de admisie,ci e injectat in conducta de admisie, de unde intra in cilindru.

motor

normal

 

motor

diesel

motor

cu injectie

Motoarele cu injectie GDI

Motoarele cu injectie GDI difera de cele cu injectie standard,deoarece amestecul de carburant e injec-
tat direct in cilindru,astfel mai mult combustibil este ars efectiv,creste puterea si timpul de raspuns,dar gazele emanate sunt mai putin nocive.

motor cu iinjectie GDI
>>>
   
         
               
 
 
         
     

<<înapoi
home|chatroom|forum|linkuri|galerie|vot|contact

ardere externã|ardere internã|dictionar|principii

 
înainte>>